Håll dig pigg efter grillfesterna

Vi på kosttipset ser fram emot både grillsäsong, höstfesterna på jobbet, julpartajet eller vårens alla helger MEN tänker på att inte dricka varken alkohol eller för söta drycker. Alkohol är uttorkande, ger mycket onödig energi och minskar vårt omdöme i många situationer. Livsmedelsverket rekommenderar att du kan dricka 2 glas vin när du ammar, men vår rekommendation är att inte dricka alls när du har ansvar för barnen. Läs våra bästa tips för en lyckad grillsäsong, pigg söndagsmorgon och glad julhelg.

Bäst frukost för en härlig start på dagen!

1. Undvik sockrade flingor.

2. En fruktsallad med keso och kanel är kanonbra.

3. Prova att koka en gröt som du har färska bär till.

4. Fullkornsbröd som är osötat är ett bra alternativ.

5. Byt ost eller leverpastej mot keso eller kalkon.

6. Grönt och rött té är inte vätskedrivande så som kaffe eller svart té är.

7. Flingor med naturell fil och färsk frukt ger en bra start på dagen.

8. Sojamjölk eller laktosfri yoghurt är bra för dig som är laktosintolerant.

9. Ät frukosten senast 2 timmar efter att du har vaknat.

10. Om du inte är van vid att äta frukost, så är en smoothie ett kanonbra alternativ.

Text: Zarah Öberg

Kost för att orka!

1. Välj ett lunchställe med stor salladsbuffé.

2. Gräddiga såser och fet mat gör dig trött och hängig.

3. Kolhydratrik mat (sockerrik mat) gör dig trött, hängig och sugen framåt eftermiddagen.

4. Börja måltiden med en liten sallad och ett glas vatten (söt smak aktiverar din hunger)

5. Ät långsamt och ordentligt av grönsaker och frukt.

6. Drick gärna grönt eller rött istället för kaffe eller svart té.

7. Tänk på att beska smaker avslutar måltiden och gör att du inte blir sugen.

8. Drick vatten till maten och och vill du ha mjölk, så ta det  till ett mellanmål.

9. Varje lättöl innehåller 2 cl sprit, vilket innebär att ett par lättöl blir ganska mycket energi.

10. Be gärna om extra grönsaker istället för potatis, pasta och ris OM du vill göra din måltid Gi-inspirerad.

Text: Zarah Öberg