Kost för att leva längre

1. Ät ordentligt med antioxidanter som finns i frukt och grönt.

2.  Desto mer röd färg desto mer antioxidanter. Blåbär, nypon, röd lök och rödkål är härliga antioxidantkällor.

3. Omega 3 är bra fetter som finns i fet fisk, avocado och nötter. De rensar dina blodkärl från dåliga fetter och minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

4. Rött och grönt té är inte vätskedrivande och innehåller bra örter.

5. Dina celler består av vatten och behöver ordentligt med påfyllning av vätska för att må bra. Drick  2-3 liter vatten / dag.

6. Undvik socker i dina livsmedel. Stora mängder socker ökar insulinkänsligheten och kan orsaka diabetes.

7. Protein bygger upp din kropp och behövs för att få en stark muskulatur. Ät minst motsvarande en handflata per måltid.

8. Kolhydrater är hjärnans bränsle och du hittar de bra varianterna i fullkornsprodukter och fiberrika alternativ som är osötade. (även fruk och grönt)

9. Fullkorn och fiber motionerar ditt system och förebygger problem med din mage och tarm.

10. Använd örter och kryddor som både smakförhöjare och för att ta vara på växtrikets positiva egenskaper på kroppen.

Text: Zarah Öberg