Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in /customers/a/d/0/kosttipset.se/httpd.www/includes/config.php on line 3 Kosttipset.se - Lär dig äta för att må bra, leva längre och få mer energi
Webbshop Tidningen Detox-shoppen Zarahs Hälsoblogg   Zarah's Health Blog
 

Myter om socker

Man kan äta hur mycket frukt som helst

Falskt
Varför skulle man äta hur mycket frukt som helst? Livsmedel blir inte nyttigare för att man äter mycket av dem. Om man äter ”hur mycket frukt som helst”, orkar man inte äta annan mat, och det i sin tur, leder till att man får en rad brister i kroppen. 

Vi äter allt mer socker

Falskt
Det stämmer inte. Sockerkonsumtionen har lega ganska så konstant sedan 1950-talet. Men källorna till socker har dock ändrats med tiden: konsumtionen av sötsaker. Läsk och glass har ökat, men vi köper allt mindre rent socker till exempel till bakning och sötning i hemmet.

Vi får i oss stora mängder dolt socker i maten

Falskt
Oftast finns det små mängder socker i vanlig mat som charkuterivaror och inlagda grönsaker. Står sockret i slutet av ingrediensförteckningen, bland kryddor, handlar det dock bara om en sockerhalt på någon procent och det är försumbart när det gäller vårt totala sockerintag. Söta varor som fruktyoghurt, nyponsoppa och frukostflingor kan ha höga halter, men är ändå inte några stora källor till socker totalt i svenskarnas kost. Till exempel står fruktyoghurt för 4 procent av vårat sockerintag. De stora källorna till socker är uppenbart söta saker som läsk, saft, glass, kakor, bullar och godis.
 
Vi äter mer socker än rekommenderat

Sant
Vissa barn och ungdomar gör det. Men vuxnas socker konsumtion ligger inom de svenska närings- rekommendationer, där högst 10 % av vår energi bör komma från tillsatt socker, för att maten ska bli tillräckligt näringstät. Extra viktigt är detta för alla som är inaktiva och lågenergiförbrukare.
 
Det är nyttigare med honung än vanligt socker

Njaaa….
Näringsmässigt skiljer sig honung och socker inte så mycket åt. Honung består nästan uteslutande av sockerarter och vatten, men innehåller också små mängder och vitaminer, mineraler och antioxidanter, skyddsämnen för kroppens celler, från de växter där bina hämtar honungen.

Sedan är det viktigt att se vad för slags honung och socker vi äter, är det råsocker eller vitt? Är det ekologisk utan bekämpningsmedel och gifter eller vanlig honung?
 
Kroppen behöver inte raffinerat socker

Sant
Vi kan göra druvsocker, glukos av andra kolhydrater. Vi får också i oss naturligt socker från frukt, rotfrukter, grönsaker och mjölk. Det är dock inte detta socker som är problemet utan det raffinerade socker som tillsätts i andra livsmedel.
 
Socker gör oss beroende

Sant
Det vetenskapliga belägget för detta är än så länge svagt och bygger bara på djurstudier. Försök på råttor visar att socker kan påverka centra i hjärnan som förmedlar belöning men också beroende. Vid belöning känner man ett välbehag, medan sockerberoende skulle kunna yttra sig i form av ökad konsumtion och abstinenssymtom som skakningar, svettningar och huvudvärk.
 
Det socker som finns i frukt är nyttigare än de socker som finns i godis

Sant
Fruktsocker har betydligt lägre glykemiskt index än vanligt socker, 27 jämfört med 97. Det innebär att det höjer blodsockret långsammare. Därför har fruktsocker kommit att rekommenderas för dem som vill äta ”långsamt”. Frukt innehåller fruktsocker och druvsocker – precis de sockerarter som vanligt socker (sackaros) består av, men vi får också i oss nyttiga vitaminer och fibrer när vi äter frukt. Men det är inte bra att äta stora mängder fruktsocker. 
 
Det höjer blodfetterna mer än vad vanligt socker gör. Det är dock ingen fara med det fruktsocker som finns naturlig i frukter. Socker i läsk och godis är tomma kalorier utan några nyttiga ämnen i släptåg. Därför är det bättre att få socker från naturliga källor som frukt och juice men fruktsocker ger lika mycket energi som vanligt socker.
 
Socker gör oss feta

Falskt
Forskning visar ingen skillnad mellan en kost med hög sockerhalt och en kost med hög halt andra kolhydrater med tanke på vikten. Idag finns det alltså inte belägg för att det finns något ”direkt länk” mellan sockerintag och fetma, att socker skulle gör oss fetare än vad som förklaras av kaloriinnehållet. När det gäller sockersötade drycker har man sätt en koppling till övervikt. 
 
En studie visar att läsk inte mättar på samma sätt som om man får socker i fast form som t ex en gelégodis. Det kan göra att vi inte minskar motsvarande på annan mat. Viktigaste orsaken till fetma är att vi äter för mycket totalt sett, av socker eller av annat. Och det är lätt att äta onödigt mycket av mat som innehåller mycket socker och/eller fett. 
 
Socker ökar risken för hjärt-kärlsjukdomar

Falskt
Korttidsstudier visar att ett högt sockerintag höjer halten av ”det onda kolesterolet”, som i höga halter ökar risken för hjärt-kärlsjukdomar. Vidare sänks det goda kolesterolet, som skyddar mot åderförkalkning. Än saknas långtidsstudier, som visar att ett högt sockerintag verkligen ökar risken för hjärt-kärlsjukdomar. Fysisk aktivitet och normal kroppsvikt miniminerar den skadliga effekten av de höga sockerintaget på blodfetterna.

Socker ger oss hål i tänderna

Sant
Stämmer! Socker och andra kolhydrater som lätt bryts ner till sockerarter, till exempel stärkelse i vitt bröd, ökar risken för karies. Störst betydelse har dock antalet måltider. Om man vill äta något sött är det bättre att passa på i samband med något huvudmål eller mellanmål, istället för att småäta mellan måltiderna – det ökar verkligen risken för hål i tänderna. 
 
Världsorganisationen rekommenderar att vi äter mat med tillsatt socker samt honung, sirap eller fruktjuicer högst fyra gånger om dagen samt borstar tänderna med fluortandkräm 2 gånger om dagen.

Socker gör barn hyperaktiva

Falskt
I en sammanställning av 23 olika studier såg man ingen effekt av socker på barns beteende eller tankemässiga förmåga, studier har inte heller kunnat belägga att socker skulle orsaka hyperaktivitet. Det har inte gått att bedöma vad som är hönan eller ägget. Det kan lika gärna vara så att rastlöshet och överaktivitet leder till att barnen äter mycket godis och dricker stor mängd läsk.

Socker är en vitaminbov

Falskt
Socker stjäl varken vitaminer eller något annat från oss. Har du funderat över varför just socker skulle göra det? Mycket av den mat vi äter, förvandlas i kroppen till socker för att hjärnan helst använder den typ av bränsle. Socker i alla former –vare sig det kommer från bröd, potatis, mjölk, äpplen eller vitt socker –är alltså bara bränsle för kroppen.