Webbshop Tidningen Detox-shoppen Zarahs Hälsoblogg   Zarah's Health Blog
 

Myter om vatten

Det är viktigt att dricka mycket vatten om man ska lyckas gå ner i vikt

Nja…
Lagom är bäst. Lyssna på kroppens signaler! Drick vatten när du är törstig. Kroppen har en fantastisk förmåga att reglera vätskebalansen. Överskott går ut med urinen. Om du kissar stora mängder ljus urin dricker du onödigt mycket. Om du kissar små mängder mörk och koncentrerad urin dricker du förmodligen för lite. Rekommendationen är 2-3 Liter vatten per dag. Eller ett glas vatten i timmen.

Ju mer man dricker desto mer går man ner i vikt

Falskt
Vatten är livsviktigt för vår överlevnad. Tränar du eller är du väldigt aktiv i din vardag är det viktigt att du fyller på. Vatten hjälper till att rena kroppen då det rensar kroppen på slaggprodukter. Vilket i sin tur kan göra att du känner dig lättare. Men du går inte ned i vikt enbart för att du dricker mycket vatten. Det kan ge dig mättnadskänsla men drick lagom så att du orkar mat som även är livsviktigt för dig. Tänk på att dricka före måltiden och inte under för magens bästa då det stör matsmältningen.

Kroppen består till 65 % av vatten

Sant
En vuxen människa består av ca 60 – 65 procent av vatten, ett nyfött spädbarn av 75 procent. Hur mycket vatten kroppen innehåller varierar med ålder och kroppssammansättning. 

Man förlorar en halv liter vätska under ett normalt träningspass

Sant
Under träning ökar kroppstemperaturen och kroppen kyler av sig genom att svettas. Om det är varmt kan vätskeförlusten bli ännu större

Vatten på flaska är hälsosammare än kranvatten

Falskt
Även om många vattenproducenter hävdar motsatsen. Tester visar att vanligt kranvatten kan vara både renare och mer mineralrikt än flaskvatten. Kolsyrat vatten ligger också kvar längre i magsäcken än vanligt hederligt kranvatten

Du gynnar miljön samtidigt om du väljer kranvatten då vi släpper ut 34 000 ton koldioxid per år till följd av att vi köper och dricker vatten på flaska

Genomskinligt kiss betyder att man dricker tillräckligt med vatten

Sant
Kisset ska vara ljust, genomskinligt och luktlöst. Ett toalettbesök varannan eller var tredje timme är normalt. Om du går mer sällan och kisset är mörkt dricker du sannolikt för lite.
 
Ju mer vatten man dricker desto bättre

Falskt
Det finns inga vetenskapliga belägg för att man mår bättre av att dricka massor av vatten. För mycket vatten kan vara farligt eftersom salthalten i kroppen rubbas när vi kissar för ofta. Människan klarar inte av att göra av med hur mycket vatten som helst och vattnet blir då kvar i kroppen. Det kan leda till ödem (onormal ansamling av vätska i kroppen). Kroppen klarar av att ta upp ungefär en halvliter vatten i timmen.

För att fungera ordentligt behöver kroppen mellan en och sju liter vatten om dagen, beroende på hur aktiv du är, temperatur, fuktighet och flera andra faktorer om den inte ska torka ut. Mycket av vattnet vi använder får vi i allmänhet genom maten. Vattnet lämnar kroppen i form av urin och avföring samt som svett och som ånga i utandningsluften. Så drick bra med vatten men tänk på vad som passar för just dig.
 
Det räcker att vi dricker vatten när vi känner törst

Falskt
När du känner törst kan du redan ha vätskebrist. I normala fall signalerar ett hormon till hjärnan när det är dags att dricka, men signalsystemet fungerar sämre under stress. Under hård träning i stark värme svettas vi så kraftigt att törstsignalerna inte hinner med. Törsten styrs inte heller av vätskenivån i kroppen, utan av salter och andra ämnen i blodet.

Ibland känner du inte ens att du är törstig så ha som regel att dricka ett glas vatten i timmen så får du i dig det kroppen behöver.
  
Man blir snygg och får fasta muskler av vatten

Sant
Hudceller som innehåller mycket vatten gör huden mjuk och vacker. När du tränar och svettas stimuleras oljeproducerande körtlar i hårsäckarna. Oljan skyddar håret mot uttorkning. Muskler består i huvudsak av vatten och en vältränad person består av mer vätska än medelsvensson. Vatten hjälper musklerna att bibehållas fasta.

Tänk på vad för slags vatten du dricker. Renat vatten är alltid bäst, vi har väldigt fint vatten här i Sverige men ph-halten är inte lika hög som i till exempel Frankrike och deras Evianvatten. En vattenrenare tar bort föroreningar, farliga kemikalier och andra bakterier och borde finnas i alla hem och kranar.
 
Vatten gör mig mindre fet

Falskt
Det är lätt att luras att tro att det är så. Varenda bantnings- och hälsoartikel pekar på vikten att dricka mycket vatten. Visst, vi ska helst få i oss åtta glas per dag. Men vattnets roll är att vätskan hjälper oss att känna mättnad. Samt att den rensar kroppen från toxiner (bakteriegifter). Däremot har vattnet inte ett dugg att sätta emot extrakilona.